7 tips bij een jetlag

Terwijl ik dit schrijf, heb ik net een lange vlucht van New York naar Nederland achter de rug. En bij zo’n reis heb je vaak te maken met één groot nadeel: een jetlag! En die is op dit moment dan ook zwaar aanwezig. Maar wat doe je eigenlijk met een jetlag bij zo’n groot tijdsverschil? Lifestyle Journal heeft de beste tips opgesteld!

jetlag

#1 voorbereidingen. Bereid je voor vertrek, of het nou de heenreis of terugreis is, goed voor. Zo kan je thuis alvast je slaapritme aan je bestemming aanpassen. Probeer bijvoorbeeld een aantal dagen achter elkaar steeds een uur eerder of later naar bed te gaan en op te staan.

#2 de juiste tijdzone. Als je eenmaal aan het reizen bent, verzet dan meteen je horloge en telefoon naar de tijd van de bestemming. Dat geldt overigens ook voor de terugreis. Zo wen je langzamerhand aan je nieuwe tijd.

#3 eet en drink van te voren goed. Voordat je in het vliegtuig stapt is het belangrijk dat je niet al te zwaar tafelt. Eet dus geen vette hamburger vlak voor vertrek, maar neem juist een frisse salade of een vullend soepje. Laat overigens de alcohol en de koffie ook staan. Dat werkt juist averechts bij een jetlag.

jetlag

#4 beweeg. Ook al heb je vaak niet veel ruimte in het vliegtuig, vergeet niet om af en toe te bewegen. Loop even heen en weer (bijvoorbeeld naar de wc), en span terwijl je zit je benen en armen aan. Ook als je net de reis achter de rug hebt, kan je het beste even een blokje om maken.

 

#5 doe het rustig aan. Je hoeft op de dag dat je aankomt heus geen grote dingen te plannen. Bewaar die ene fietstour of shoptripje maar voor een ander moment. Neem juist tijd om te acclimatiseren en weer tot rust te komen.

#6 val niet te veel in slaap. Maar dat “tot rust komen” moet niet resulteren dat je in een diepe slaap komt! Het is namelijk verstandig om je slaapritme meteen aan je bestemming aan te passen. Soms betekent dat dus dat je hartstikke moe bent, maar dat het op je bestemming pas uuuuuuuren later bedtijd is. Meteen gaan slapen is verleidelijk, maar beter is om tot de gebruikelijke bedtijd te wachten om zo in het juiste ritme te komen. Als je het echt niet meer volhoud, doe dan een klein dutje.

#7 pas je eetritme aan. Als je op de plaats van bestemming bent, pas dan meteen je eetritme aan. Dat betekent dus dat je eet op de gebruikelijke tijden die daar gelden.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Health

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.