How-to: plan

Zoveel te doen maar zo weinig tijd! Plannen is iets wat ons allemaal bezig houdt. De één is er een ster in, de ander doet alles op het laatste moment. Voor wie bij het plannen nog een beetje hulp nodig heeft, geven we beste plan-tips!

smartphone-notebook-pen-notes

Monitor. Om goed te kunnen plannen, moet je van te voren een inschatting kunnen maken. Monitor daarom een keer hoe lang je met bepaalde taken bezig bent. Maak van te voren een lijst met al jouw to-do’s en schrijf daarbij hoe lang je denkt daar bezig mee te zijn. Als je dan aan je taak begint, houd dan bij wijze van spreken de stopwatch erbij om te kijken hoe lang je daadwerkelijk bezig bent. Zo kan je in het vervolg veel beter plannen omdat je weet hoeveel tijd de taak kost.

Lijstjes en apps. Haal je de lijstjesfreak in je naar boven! Schrijf op speciale to do-lijstjes of apps, zoals Wunderlist, wat je allemaal moet doen. Zo behoud je het overzicht. En het leukste hiervan? Als je op zo’n lijstje een taak kan wegstrepen of afvinken als je klaar bent. Zo bevredigend!

Maak het leuk! Maak het voor je zelf een beetje leuk, want plannen hoeft echt geen enorme last te zijn. Haal bijvoorbeeld mooie to do-lijstjes in huis (zoals deze!) of beloon jezelf met iets leuks of lekkers als je een taak hebt volbracht.

Bepaal de prioriteiten. Maak een lijstje waarop je van boven naar beneden met de belangrijkste taken begint. Bovenaan staat dus de taak met de meeste prioriteit. Weet bij plannen goed hoe belangrijk de taken zijn en waar je dus per se moet beginnen.

Stel haalbare doelen. Een van de belangrijkste dingen bij plannen: wees echt realistisch met de plannen die je maakt. In één dag een overvol lijstje af willen hebben is niet heel realistisch. Dus voorkom een hoop ellende en stress en stel haalbare doelen op.

Werk vooruit. Voorkom stress en werk in het voren zodat je alles niet op het laatste moment moet doen. Want als er dan plotseling iets onverwachts tussen komt, ben jij tenminste voorbereid en heb je al jouw zaken goed voor elkaar.

Werk-momentjes. Last op een dag speciale “werkmomenten” in. Plan bijvoorbeeld in dat je op een dag op een bepaald tijdstip en voor een bepaalde tijd bezig moet zijn met je taken. Met een vast moment heb je enige vastigheid en wordt je gedwongen om zoveel mogelijk in die vastgestelde tijd te doen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.