8 tips voor sporten in de hitte

Heerlijk hè, dat warme weer? Maar het is iets minder “heerlijk” als je met 26 graden in de volle zon moet sporten. Niet alleen zweet je dan als een otter en voelt het alsof je ontploft van de warmte, het kan zelfs gevaarlijk voor je zijn. Gelukkig zijn er er een paar handige tips om sporten in de hitte een stuk veiliger, plezieriger én koeler te maken. Wij zetten de tips voor je op een rij!

picjumbo.com_HNCK1808

#1 eet voldoende. Met warm weer heb je vaak de neiging om iets minder te eten dan normaal. Je hebt namelijk minder behoefte aan een stevige en vullende maaltijd en je kiest juist eerder voor lichte en frisse gerechten. Maar zorg er wel voor dat je voor het sporten een goede bodem legt. Je zult het echt nodig hebben als je in de volle zon flink aan het sporten bent.

#2 drink HEEL VEEL water. Veel water drinken is sowieso al belangrijk als het warm is, maar als je gaat sporten in de warme is het al helemaal belangrijk. Drink voor je training meer water dan dat je normaal doet en neem een flinke waterfles mee. Neem tussen het sporten door ook een paar goede slokken water.

#3 smeer je in. Als je actief bezig bent terwijl de felle zon op je huid brandt, heb je sneller de kans om te verbranden. Smeer je dus goed en royaal (!) in met een laag zonnebrand. Gebruik er ook eentje met een hoge factor, zoals SPF 30, en eentje die tegen vocht kan. Want zweten zul je!

#4 kleed je goed. Een goede outfit scheelt echt het halve werk. Hul je voor het sporten in kleren die dun, luchtig en ademend zijn. Dat laatste is vooral heel belangrijk aangezien al dat zweet dat je tijdens het trainen produceert ook ergens heen moet. Kies bovendien voor lichte kleuren. In een zwarte outfit krijg je het namelijk eerder warm dan in een witte.

#5 neem een handdoek mee. Neem een handdoek mee naar je training. Deze is niet alleen handig om je zweet aan af te vegen, maar ook om er mee af te koelen! Als je het écht heel warm hebt, maak dan je handdoek nat en leg ‘m in je nek of over je hoofd.

#6 koel, koel en koel. Tja, deze is best logisch toch? Om het hoofd koel te houden tijdens het sporten moet je ook letterlijk afkoelen. Gebruik dus die ene handdoek of laat desnoods koud water over je zogenoemde pulse points (onder andere je polsen, nek en voorhoofd) stromen. Of maak desnoods na het sporten een verfrissende duik als je dichtbij een zwembad of plas sport.

#7 zoek de schaduw op. Als het enigszins kan, sport dan op koele plekken waar veel schaduw is. Zwoegen op asfalteerde wegen of pleintjes maakt het er écht niet koeler op, maar juist warmer. Trek in plaats daarvan het bos in waar de bomen je genoeg schaduw geven. Of train desnoods langs het water. Dat lekkere briesje zal je helpen!

#8 Ga niet te hard. Sporten in de warmte is zeker mogelijk, maar let er wel op dat je niet over je strepen gaat. Wees dus niet te fanatiek, maar pas juist je tempo aan. Je hoeft met 30 graden en een brandende zon echt geen records te verbreken. Houd het simpel en houd het koel!

Succes met sporten!

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Health

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.