Challenge: een beter slaapritme creëren

Vanaf vandaag ga ik, beste lezer, de challenge met mijzelf aan. Want die ene slechte gewoonte ben ik nu meer dan zat. Waar ik het over heb? Ik heb het over mijn slaapritme. Deze nachtbraker wil een ochtendmens worden. En wel nu!

pillows

Vanochtend stapte ik zo laat mijn bed uit dat het haast geen ‘ochtend’ meer te noemen was. Het was namelijk kwart voor twaalf toen ik eindelijk naast mijn bed stond. Hoe laat ik dan die nacht ging slapen? Een uurtje of twee, half drie. Mijn slaapritme is momenteel dus niet om over naar huis te schrijven. Ik ga laat slapen en ik sta de volgende dag te laat op waardoor ik niets meer aan mijn ochtend heb.

Maar als ik doordeweeks college heb, is er vaak niets aan de hand. Keurig op tijd ga ik slapen en zet ik mijn wekker vaak tussen zes en zeven uur. Maar op dagen dat ik geen les heb, zoals nu, gaan alle remmen los. En het gevolg daarvan is dat mijn slaapritme helemaal van slag is als ik wél weer een keer op tijd moet opstaan. Urenlang lig ik dan naar het plafond te staren waardoor ik de volgende dag hartstikke moe ben.

Tijd voor verandering dus! De bewering gaat rond dat het minimaal 21 dagen duurt om van iets een gewoonte te maken. Meer dan twintig dagen de tijd dus om een beter slaapritme te creëren. ‘Maar hoe dan?’ zal je je misschien afvragen. Ik heb een paar regels opgesteld die de meest voorkomende boosdoeners zijn.

1: zorg voor structuur. Ga op een vast tijdstip naar bed en ga er ook op een vast tijdstip uit, óók als het weekend is. Vaarwel uitslapen dus! Met een vaste structuur waarmee je voldoende slaap krijgt (zo’n acht uur slaap per dag wordt aangeraden), is uitslapen ook niet meer nodig.

2: vermijd elektronica. Voor het slapen nog bezig zijn op je iPad of op je telefoon is volgens experts uit den boze. Elektronica gaan dus aan de kant! Pak in de plaats daarvan bijvoorbeeld een boek.

3: blijf niet te lang liggen. Als je wakker bent, moet je eigenlijk vrijwel meteen je bed uit gaan. Ikzelf blijf vaak nog erg lang in bed liggen om YouTube-filmpjes te kijken of om blogs te lezen. De tijd vliegt dan voorbij (echt waar!) en dat is eigenlijk zonde van je ochtend.

4: leg werk op tijd neer. Het komt soms voor: de laatste dingen van de to do-lijst moeten nog ’s avonds laat afgestreept worden. Het resultaat? Je ligt (te) laat in bed en als je wilt slapen, ben je in je hoofd nog druk met al jouw taken ‘bezig’. Leg het werk dus op tijd neer om jezelf een goede nachtrust te gunnen.

Je leest het dus goed: hier ga ik de komende tijd aan werken. Op naar een beter slaapritme! Is dit voor jou ook herkenbaar? Ga dan ook de uitdaging aan! Binnenkort op Lifestyle Journal lees je een recap.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Health

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.