Wintertijd! 6 tips bij een (mini) jetlag

Over een paar uur gaat de wintertijd in en dat betekent een uur extra! Heel fijn, maar sommigen kunnen daar toch wat van in de war raken. Laat staan als je, bijvoorbeeld door een vakantie, opeens in een heel andere tijdzone zit. En daarom: wat te doen tegen een (mini) jetlag?

De insteek van vandaag is uiteraard met een kleine knipoog. Een uurtje vooruit of achteruit in de tijd is natuurlijk niet het einde van de wereld en het brengt je biologische klok niet gigantisch in de war. Maar wél als je opeens in een compleet andere tijdzone terecht komt omdat je ver op reis of op vakantie bent gegaan. Hoe ga je dan om met het grote tijdverschil? Met een paar handige tips wordt je een jetlag te baas.

Pas je meteen aan. Pas je meteen aan aan de tijden waarin je leeft. Houd je aan het ritme van je bestemming en doe actief mee met het gewone, dagelijkse leven. Blijf dus wakker tot een acceptabele bedtijd en vermijd overdag dutjes.

Reken niet te vaak terug. Reken niet te vaak het tijdverschil uit. Door vaak het grote tijdverschil te benadrukken of te noemen, focus je hier te veel op. Just chill and relax en geef je over aan je nieuwe dag- en nachtritme.

Eet op goede tijdstippen. Van eten krijg je energie en dat geeft je lichaam een boost om door de jetlag heen te komen. Eet daarom op tijdstippen die gebruikelijk zijn op de plaats van bestemming. Stel het ontbijt, lunch of diner niet uit als je door je jetlag geen honger hebt. Door op normale tijdstippen te eten went je lichaam snel aan de nieuwe tijdzone.

Beweeg! Je wordt juist duf en moe van lang stil zitten of lui op de bank liggen. Strek daarom voldoende de benen. De beweging zal je frisser doen voelen.

Vermijd coffeïne en alcohol. Drink geen alcohol of coffeïne houdende dranken zoals koffie en energiedrank. Het geeft je misschien een tijdelijke oppepper, maar het zorgt er ook voor de jetlag juist zwaarder wordt. Coffeïne en alcohol hebben namelijk een uitdrogend effect waardoor je nog meer moe en slapper voelt. Drink juist wél veel water!

Geen redmiddel. Tot slot: grijp niet naar slaapmiddelen of ander rustgevende pillen. Deze zullen je biologische ritme al helemaal verstoren. Je kan beter op een natuurlijke wijze aan de nieuwe tijden wennen.

Slaap ze vannacht en geniet van het uurtje extra!

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Health

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.